Äitienpäivä oli ja meni mutta ajattelin laittaa silti tekemisistäni pienen postauksen.
Mummi sai lahjaksi tiskirätin ja olihan siihen pakko ostaa kylkiäisiksi Mummi ja minä sitruunasooda pesuainetta. Lisäksi mummi sai vielä yhden lahjan mutta siitä myöhemmin :)
Tänä vuonna tein äitienpäiväkakuksi kinuskisen vadelmakakun. Mun lemppari!
Ohje kakkuun täältä.
Kakku on mielestäni kokeilemisen arvoinen mutta pohjaksi tekisin ihan perinteisen sokerikakkupohjan. Kokeilin ohjeen pohjaa enkä itse tykännyt. Liian tiivis kakkupohja omaan makuuni.
Lisäksi tein pikkuleipiä kahvipöytään. Ohje on perus murotaikina.
125 g voita tai margariinia
1 dl sokeria
1 kananmuna
2 ½ dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
Rasva ja sokeri vaahdotetaan. Vatkaa muna sekaan. Lisää jauhoseos taikinaan.
Paista 200 asteessa noin 5 minuuttia.
Itse tein osan pikkuleivistä pursottamalla, taikinaan kannattaa tällöin laittaa puolet sokerinmäärästä, näin ollen ne eivät leviä uunissa. Lisäksi osaan taikinasta lisäsin raastettua sitruunankuorta ja muutama tipan sitruunanmehua.
Tonnikalapiirakka
pohja
3dl jauhoja
1tl leivinjauhettta
1prk kermaviiliä
75g rasvaa
täyte
1prk tonnikalaa
noin 1dl juustoraastetta
3 munaa
3dl kerma-maitoa
200 astetta noin 30-40 minuuttia.
Hyvä piirakka, joka valmistuu todella nopsasti.


Kaikkia ihania herkkuja :)!
VastaaPoista