Lomalla sitä on taas aikaa ja puhtia keskittyä ruuanlaitto-ja leivontakokeiluihin. Lisäksi ruoka alkaa pysymään taas myös sisällä, sattuneesta syystä ;) Meillä on loma mennyt herkutellen, syksyllä talvella sitä on sitten hyvä karistaa kertyneet kilot.
Itse (melkein) tehdyt hampparit, melkein siksi että ostin sämpylät valmiina. Meidän hampparit sisälsi pihvin, cheddaria NAM!, tzatsikia, salaattia, kurkkua, tomaattia ja mausteita.
Pihvit tein näinkin yksinkertaisesti:
400g naudan jauhelihaa
2 kananmunaa
sinappia
grillimaustetta
suolaa
200 astetta 20 minuuttia
Vaikka yleensä laitan jauhelihapihveihin huomattavasti enemmän "tavaraa", nämä sopivat hyvin hampparin väliin.
Tzatsiki valmistui helposti:
Turkkilaista jogurttia
valkosipulia raastettuna oman maun mukaan
kurkkua raastettuna ( MUISTA valuttaa)
mustapippuria
suolaa sokeria
Mun makuinen pizza :)
Kuva ei näytä ehkä kovin houkuttelevalta mutta tein viikonloppuna perheelle pitsaa..Päätinpä taas hetken mielijohteesta ottaa osan pitsapohjasta ja tehdä itselleni ihan oman, kasvisversion. Rakastan ylikaiken mozzarellapizzaa, jossa juustoa on paljon. Omaan pitsaan tein kastikkeen ( ketsuppia, valkosipulinkynsi, pizzamaustetta, oliiviöljyä, mustapippuria), juustoraastetta, kirsikkatomaatteja, mozzarellaa, pizzamaustetta ja vähän oliiviöljyä. Ja oli kyllä mun makuuni!
Viikonloppuna vietettiin mummuni 86-vuotissynttäreitä, jonne leivoin kakun näin.
Mansikka-raparperikakku 12 hengelle
4 munan kakkupohja
täyte:
6 raparperinvartta
½ litraa mansikoita
hyytelösokeria tai hillosokeria
1 dl kermaa
Laita kuoritut ja paloitellut raparperin palat kattilaan pieneen määrään vettä. Anna palojen pehmentyä ja lisää mansikat ja hyytelösokeria noin ½ dl. Jäähdytä. Vatkaa kerma ja lisää kakun väliin. Laita kermavaahdon päälle raparperi-mansikkahillo.
Koristele tuoreilla mansikoilla ja kermavaahdolla.
Juhannuksen koetestaus oli muffinit mistäs muustakaan kun raparperista ja mansikoista.
Mansikka- raparperimuffit
100g rasvaa
1½-2 dl sokeria
3 munaa
2 dl vehnäjauhoja
1 dl perunajauhoja
1½ tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 dl raparperia paloiteltuna
1 dl mansikoita paloiteltuna
*Vatkaa rasva ja sokeri.Lisää kananmunat yksitellen. Yhdistä kuivataineet ja lisää taikinaan.
*Laita raparperit kattilaan ja anna pehmetä. Jäähdytä ennen taikinaan lisäämistä.
*Lisää mansikat.
Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia.
Koristele kermavaahdolla.
Olenpas saanut jotain myös puikoilla aikaiseksi. Näista toisia tarvitaan meillä Itsenäisyyspäivän tienoilla ;)
Molempiin sukkiin tein varret palmikkojousteella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti